هيات و هيات داري در شهر يزد
موضوعات
تاريخچه . ساختار (4) بنيانگذاري عزاداري دريزد ،دست اندر كاران عزا داري دريزد (3) ابزارعزاداري (2) ساختار . وظايف (2) نخل ، نخلبرداري (2) خانه هاي امام حسين (ع) در شهر يزد (2) تاريخچه عزاداري در محرم در ايران (1) تكيه ميدان شاه طهماسب (1) تكيه عزاداري ، خسينيه (1) فلسفه عزاداری حسینی . (1) امربه معروف و نهی از منکر . (1) شیعی عزاداری عاشورا (1) فلسفه اسلامی (1) اقوام دیگر ، مصریان (1) مرثیه ، صاحب ابن عباد (1) ادبیات عاشورائی در گذر تاریخ . (1) یزد ، مسجد ایران ، و مرکز تشیع ایران ؟ . (1) اطعام حسینی ، آش امام حسین ، هریسه ، غذای ایرانی (1) بقعه( گنبد ) زیارتگاه ، تشیع ، امام حسینی ... (1) بقعه های سراسر ایران (1) فلسفه عزاداری حسینی ، حدیث ، مقتل . (1) حکمت عملی تعزیه (1) حسینی بودن مردم ایران از همان بدو اسلام (1) شهداي فهرج يزد ، السابقونِ شهادت . (1) تاريخ عزاداري براي امام حسين (1) زمان معزالدوله ديلمي (1) تاريخچه عزاداري عاشورا در ايران (1) ، پيش از آل بويه و در زمان آل بويه (0) « شبیه سازی » ( تعزیه ) (0) اصل تشبٌه نزد ملٌا حسین واعظ کاشفی (0) سوزاندن علم سرخ یزید ، ابن زیاد و ابن سعد در شهر یزد . (0) مقدمه (0) بدون موضوع (12)
صفحه ها
فيدها
شهرسازي - معماري - آمايش - بومي و مردمي ( شما بوم ) يزد
شهر اسلامي( عليرضا آيت اللهيalireza ayatollai
- سند آبي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- رامين : روحانيان آيت اللهي مآل يزدي نژاد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
قلم ما
مقتبس
- ورود به بهره وري در سرزمين اسلامي ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
عليرضا آيت اللهي ( تحليل اقتصادي - اجتماعي )
عليرضا آيت اللهي ( ادبي )
) شناخت مردم ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi ) ethno - archi - urbain - habitat
- نسب نامه دودمان آيت اللهي يزدي (عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
آمايش سرزمين ؛ ساماندهي كشور عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
آمايش سرزمين ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- جغرافيا و آمايش ( عليرضا آيت اللهي ( alireza ayatollahi ( geographie et amenagement
amenagement du territoireساماندهي ( آمايش) سرزمين
مبنا ( آمايش شهري)alireza ayatollahi عليرضاآيت اللهي
تماشا : تعاون.مشاركت.انجمنها.شوراها.اتاقها:تماشا
انسانشناسي ، مردم شناسي و فرهنگ شناسي ايران بزرگ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
خاطرات آقا ميرزا جواد آيت اللهي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- مقتبسات : مطالعات قرآني ، تحقيقات برنامه و بهره وري سرزمين. تهران . ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza
بررسي هاي آمايشي مديريت و برنامه ريزي استراتژيك ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
مبتني :مردم شناسي . باستانشناسي . تاريخ . ناحيه يزد
سازمان.مديريت.نظارت.كشوري.برنامه و بودجهalireza ayatollahi )
نفوذ معماري اسلامي در مارسي (به فرانسه )
آراس
- مركز اسناد و مدارك يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- يزدنما( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
شعرنو
- شعر آ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
آيت يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- گام نخست شاعر ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
شهر من تهران ، شعر من تهران ، شور من تهران ، آه تهران ! تهران ! .
شاعران پارسي زبان
شعرناب
شهر من تهران ، شعر من تهران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
پريسا
اطعام عاشورائی از هزارسال پیش از این ...

این مطلب ، وقف حضرت سید الشهداء ، و نقل آن با ذکر مآخذ آزاد است . 


به برکت امام حسین (ع)


« هریسه » یا « آش امام حسین »


ابن بطوطه در قرن هشتم ه. ق . در سفرنامه اش که به سفرهای وی از 725 ق ( 1325 - 1352 میلادی ) اختصاص دارد ، در بخش سفر به کازرون نوشته است :

« در اینجا معمولا" به مسافر ، هرکس که باشد ، هریسه می دهند . هریسه غذائی است مرکب از گوشت و گندم و روغن و آن را به صورت حلیم می خورند ... ».

چنین بر می آید که هریسه غذائی کاملا" ایرانی بوده است که ابن بطوطه پس از گذشت از کشورهای عربی مغرب - الجزایر - تونس - لیبی - مصر - عربستان - سوریه - اردن - عراق و... که همه عربی بوده اند با آن مواجه نبوده است و در اینجا شرح مواد آن را داده است ؛ و هریسه پزی چون رستوران امروزی بوده است ، و هریسه هم شاید از مشهورترین غذاها یا حتی مشهورترین غذای ملی ایرانیان .

 قبل از آن ، در زمان دیلمیان ( آل بویه ) ، هم به نام هریسه بر می خوریم . به نوشته ابن جوری :

« در سال 352 قمری معزالدوله دیلمی دستورداد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن کنند : در این روز بازارها بسته شد و خرید و فروش متوقف گردید ؛ قصابان گوسفند ذبح نکردند ، هریسه پزها هریسه ( حلیم ) نپختند ، ... ».

و امٌا اینکه وقتی هریسه پزها هریسه را چه به صورت عادی و چه به صورت حلیم نمی پختند مشتریان معمول آنان و به خصوص مسافران چه می خوردند را شاید بتوان در شهر یزد ، پایتخت بعدی گروه اصلی دیلمیان ، به گمانه زنی پرداخت :

علاء الدوله دیلمی ( آل بویه ) که مردی مؤمن و و بیشتر مشتاق عبادت تا سلطنت بود در حوالی سال 467 ق پایتحت خود را به ملکشاه سلجوقی بخشید و خود به اقطاع یزد و ابرقو که آن زمان به عنوان حکومتی وابسته به سلجوقیان امٌا ، به توصیه خواجه نظام الملک ، بنام « دارالعباده » و محل عبادت به علاء الدوله داده شد ؛ قناعت کرد و به زودی با ارسلان خاتون ، دخترعموی مؤمنه و خیٌر ملکشاه که با وی ازدواج کرده بود ، عازم یزد گردید .

در یزد آ ارسلان خاتون سلجوقی ( دیلمی - آل بویه ) که وی را ملکه یزد هم خوانده اند « مرتبا" به تهیدستان  جامه می بخشید و هر روز دو وعده اطعام می کرد ، یک طعام برای طبقات  فرادست و دیگری برای فرودستان ... »....

... که به نظر می رسد که این هردو طعام ها ، به خصوص در روز عاشورا ، هریس یا به گویش محلی یزد و به گمان ما بسیار باستانی تر و ایرانی تر ، چیزی جز « آش گندم » نبوده اند یا لا اقل یکی از آنها آش گندم بوده است .

« آش گندم » امام حسین ( ع ) که در اکثر نقاط یزد به دلیل مناسبت باستانیش با اطعام روز عاشورا « آش امام حسین (ع) » هم نامیده می شود به این ترتیب قدمتی لااقل هزارساله دارد .... و می تواند ثبت جهانی شود . 


برچسب ها : اطعام حسینی ، آش امام حسین ، هریسه ، غذای ایرانی
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 47063
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
پخش زنده
X