هيات و هيات داري در شهر يزد
موضوعات
تاريخچه . ساختار (4) بنيانگذاري عزاداري دريزد ،دست اندر كاران عزا داري دريزد (3) ابزارعزاداري (2) ساختار . وظايف (2) نخل ، نخلبرداري (2) خانه هاي امام حسين (ع) در شهر يزد (2) تاريخچه عزاداري در محرم در ايران (1) تكيه ميدان شاه طهماسب (1) تكيه عزاداري ، خسينيه (1) فلسفه عزاداری حسینی . (1) امربه معروف و نهی از منکر . (1) شیعی عزاداری عاشورا (1) فلسفه اسلامی (1) اقوام دیگر ، مصریان (1) مرثیه ، صاحب ابن عباد (1) ادبیات عاشورائی در گذر تاریخ . (1) یزد ، مسجد ایران ، و مرکز تشیع ایران ؟ . (1) اطعام حسینی ، آش امام حسین ، هریسه ، غذای ایرانی (1) بقعه( گنبد ) زیارتگاه ، تشیع ، امام حسینی ... (1) بقعه های سراسر ایران (1) فلسفه عزاداری حسینی ، حدیث ، مقتل . (1) حکمت عملی تعزیه (1) حسینی بودن مردم ایران از همان بدو اسلام (1) شهداي فهرج يزد ، السابقونِ شهادت . (1) تاريخ عزاداري براي امام حسين (1) زمان معزالدوله ديلمي (1) تاريخچه عزاداري عاشورا در ايران (1) ، پيش از آل بويه و در زمان آل بويه (0) « شبیه سازی » ( تعزیه ) (0) اصل تشبٌه نزد ملٌا حسین واعظ کاشفی (0) سوزاندن علم سرخ یزید ، ابن زیاد و ابن سعد در شهر یزد . (0) مقدمه (0) بدون موضوع (12)
صفحه ها
فيدها
شهرسازي - معماري - آمايش - بومي و مردمي ( شما بوم ) يزد
شهر اسلامي( عليرضا آيت اللهيalireza ayatollai
- سند آبي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- رامين : روحانيان آيت اللهي مآل يزدي نژاد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
قلم ما
مقتبس
- ورود به بهره وري در سرزمين اسلامي ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
عليرضا آيت اللهي ( تحليل اقتصادي - اجتماعي )
عليرضا آيت اللهي ( ادبي )
) شناخت مردم ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi ) ethno - archi - urbain - habitat
- نسب نامه دودمان آيت اللهي يزدي (عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
آمايش سرزمين ؛ ساماندهي كشور عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
آمايش سرزمين ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- جغرافيا و آمايش ( عليرضا آيت اللهي ( alireza ayatollahi ( geographie et amenagement
amenagement du territoireساماندهي ( آمايش) سرزمين
مبنا ( آمايش شهري)alireza ayatollahi عليرضاآيت اللهي
تماشا : تعاون.مشاركت.انجمنها.شوراها.اتاقها:تماشا
انسانشناسي ، مردم شناسي و فرهنگ شناسي ايران بزرگ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
خاطرات آقا ميرزا جواد آيت اللهي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- مقتبسات : مطالعات قرآني ، تحقيقات برنامه و بهره وري سرزمين. تهران . ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza
بررسي هاي آمايشي مديريت و برنامه ريزي استراتژيك ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
مبتني :مردم شناسي . باستانشناسي . تاريخ . ناحيه يزد
سازمان.مديريت.نظارت.كشوري.برنامه و بودجهalireza ayatollahi )
نفوذ معماري اسلامي در مارسي (به فرانسه )
آراس
- مركز اسناد و مدارك يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- يزدنما( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
شعرنو
- شعر آ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
آيت يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- گام نخست شاعر ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
شهر من تهران ، شعر من تهران ، شور من تهران ، آه تهران ! تهران ! .
شاعران پارسي زبان
شعرناب
شهر من تهران ، شعر من تهران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
پريسا
تاريخچه عزاداري در محرم در ايران (2)

عزاداري در زمان تيموريان و صفويٌان

روضه خواني در ابتدا منحصر به شيعيان نبوده است ؛ و با تعزيه احتمالي در آن زمان متفاوت مي نمايد . در همان دوره بني عبٌاس بسياري از خطيبان و واعظان اهل تسنن هم ذكر امام حسين (ع) را داشته اند و چه بسا روضه خواني مي كرده اند كه در تاريخ آمده است . از جمله خطيب خوارزمي كه كتابي در « مقتل » نوشته است تا در روضه خواني ها مورد استفاده روضه خوانان قرار گيرد .... تا در عهد تيموريان و قرن نهم هجري كه « واعظي از اهل تسنن كتابي در مصائب اهل بيت ، به خصوص وقايع عاشورا به نام روضة الشهداء نگاشت . وي كه ملٌا حسين واعظ كاشفي نام دارد و از اهالي سبزوار است با روضه خواني هائي در حوالي سال 900 هجري قمري در نيشابور و هرات روضه خواني را بين شيعيان گسترش داد ... دولت صفويٌه كه مذهب تشيٌع را رواج داد حوادث عاشورا را محور برنامه هاي خود نمود . شاه اسماعيل ، بنيانگذار اين سلسله روز عاشورا مجلس عزائي منعقد مي كرد كه طي آن يكي از واعظان ، كتاب روضة الشهداء كاشفي را بر فراز منبر مي خواند . امٌا چون اميران و لشگريان زبان تركي داشتند و متن فارسي اين كتاب را نمي فهميدند شاه اسماعيل دستور داد ملٌا محمٌد بغدادي مشهور به فضولي كتابي به زبان تركي در مقتل عاشورا بنويسد . » . در ابتداي دوره صفويان عزاداري منحصر به دهه اوٌل محرٌم بوده است .

پيتر دو لاواله كه در زمان صفويان به ايران مسافرت كرده است مي نويسد : « ايرانيان در تمام ماههاي محرم و صفر مداوم عزاداري مي كنند ، همه غمگين به نظر مي رسند و لباس سياه مي پوشند ، هيچكس سر و صورت خود را نمي تراشد و مي كوشند از هر گناهي بپرهيزند . عدٌه اي كه با پارچه هاي سياه ستر عورت كرده اند سراپاي خود را با جوهري سياه رنگ نموده اند ، حركت مي كنند و تمام اين رفتارها براي نشان دادن مراتب سوگواري است . همراه آنها عدٌه اي كه بدن خود را قرمز نموده اند به حالت برهنه راه مي روند تا نشاني از خون هائي كه در عاشورا به زمين ريخته شده باشد . اينها با هم آهنگ هاي غم انگيز در وصف حسين مي خوانند و دو قطعه چوبي را كه در دست دارند به هم مي كوبند و صداي حزن آوري بيرون مي آورند . هنگام ظهر ملٌايي به منبر مي رود و مصائب كربلا را مي خواند و گاهي شمائلي را نشان مي دهد تا مردم متاثر شوند و اشك بريزند . شنوندگان با صداي بلند مي گريند و با نهايت حزن مرثيه مي خوانند و ياحسين مي گويند . »

در اصفهان :

به نوشته پيتر دلاواله وقتي روز عاشورا فرارسيد از محلٌه هاي اصفهان دسته هاي بزرگي به سوي مركز شهر به راه مي افتند كه با خود بيرق و علم و اسب هائي دارند كه روي آنها سلاح هاي مختلف و عمٌامه ها ي گوناگون قرار داده اند . بر روي شتران كجاوه هائي بسته اند كه در درون هريك سه تا چهار بچٌه به نشانه فرزندان اسير شده امام حسين (ع) قرار دارند . علاوه بر اين ، دسته ها هركدام به حمل تابوت هائي مي پردازند كه دور تا دور آنها با مخمل سياه پوشيده شده است .

در شيراز :

آنتونيو دو گوا ، از جهانگردان اسپانيائي كه در سال 1011 ، در زمان سلطنت شاه عباس اول به ايران آمده است در باره دسته هاي عزادار شيراز كه مشاهده كرده است نوشته است : در پيشاپيش دسته هاي عزاداري شترهائي حركت مي كنند كه بر پشت هر نفرشان پارچه سبز رنگي انداخته اند ؛ و زنان و كودكاني كه زخمي به نظر مي رسند و تظاهر به گريه كردن مي كنند بر آنها سوار شده اند . پس از آن عدٌه اي از مردان مسلٌح از كنار هيئت ها عبور كردند و به دنبالشان ماموران عاليرتبه دولتي كفن پوش حركت مي كردند كه سرانجام وارد مسجد شيراز شدند و در آنجا ملٌايي بر سر منبر به روضه خواني حضرت سيٌد الشهداء پرداخت و حاضران گريه مي كردند .


برچسب ها :تاریخچه عزاداری در محرم در ایران
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 47087
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
پخش زنده
X