هيات و هيات داري در شهر يزد
موضوعات
تاريخچه . ساختار (4) بنيانگذاري عزاداري دريزد ،دست اندر كاران عزا داري دريزد (3) ابزارعزاداري (2) ساختار . وظايف (2) نخل ، نخلبرداري (2) خانه هاي امام حسين (ع) در شهر يزد (2) تاريخچه عزاداري در محرم در ايران (1) تكيه ميدان شاه طهماسب (1) تكيه عزاداري ، خسينيه (1) فلسفه عزاداری حسینی . (1) امربه معروف و نهی از منکر . (1) شیعی عزاداری عاشورا (1) فلسفه اسلامی (1) اقوام دیگر ، مصریان (1) مرثیه ، صاحب ابن عباد (1) ادبیات عاشورائی در گذر تاریخ . (1) یزد ، مسجد ایران ، و مرکز تشیع ایران ؟ . (1) اطعام حسینی ، آش امام حسین ، هریسه ، غذای ایرانی (1) بقعه( گنبد ) زیارتگاه ، تشیع ، امام حسینی ... (1) بقعه های سراسر ایران (1) فلسفه عزاداری حسینی ، حدیث ، مقتل . (1) حکمت عملی تعزیه (1) حسینی بودن مردم ایران از همان بدو اسلام (1) شهداي فهرج يزد ، السابقونِ شهادت . (1) تاريخ عزاداري براي امام حسين (1) زمان معزالدوله ديلمي (1) تاريخچه عزاداري عاشورا در ايران (1) ، پيش از آل بويه و در زمان آل بويه (0) « شبیه سازی » ( تعزیه ) (0) اصل تشبٌه نزد ملٌا حسین واعظ کاشفی (0) سوزاندن علم سرخ یزید ، ابن زیاد و ابن سعد در شهر یزد . (0) مقدمه (0) بدون موضوع (12)
صفحه ها
فيدها
شهرسازي - معماري - آمايش - بومي و مردمي ( شما بوم ) يزد
شهر اسلامي( عليرضا آيت اللهيalireza ayatollai
- سند آبي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- رامين : روحانيان آيت اللهي مآل يزدي نژاد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
قلم ما
مقتبس
- ورود به بهره وري در سرزمين اسلامي ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
عليرضا آيت اللهي ( تحليل اقتصادي - اجتماعي )
عليرضا آيت اللهي ( ادبي )
) شناخت مردم ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi ) ethno - archi - urbain - habitat
- نسب نامه دودمان آيت اللهي يزدي (عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
آمايش سرزمين ؛ ساماندهي كشور عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
آمايش سرزمين ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- جغرافيا و آمايش ( عليرضا آيت اللهي ( alireza ayatollahi ( geographie et amenagement
amenagement du territoireساماندهي ( آمايش) سرزمين
مبنا ( آمايش شهري)alireza ayatollahi عليرضاآيت اللهي
تماشا : تعاون.مشاركت.انجمنها.شوراها.اتاقها:تماشا
انسانشناسي ، مردم شناسي و فرهنگ شناسي ايران بزرگ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi
خاطرات آقا ميرزا جواد آيت اللهي ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
- مقتبسات : مطالعات قرآني ، تحقيقات برنامه و بهره وري سرزمين. تهران . ايران ( عليرضا آيت اللهي alireza
بررسي هاي آمايشي مديريت و برنامه ريزي استراتژيك ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
مبتني :مردم شناسي . باستانشناسي . تاريخ . ناحيه يزد
سازمان.مديريت.نظارت.كشوري.برنامه و بودجهalireza ayatollahi )
نفوذ معماري اسلامي در مارسي (به فرانسه )
آراس
- مركز اسناد و مدارك يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- يزدنما( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi (
شعرنو
- شعر آ ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
آيت يزد ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
- گام نخست شاعر ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
شهر من تهران ، شعر من تهران ، شور من تهران ، آه تهران ! تهران ! .
شاعران پارسي زبان
شعرناب
شهر من تهران ، شعر من تهران ( عليرضا آيت اللهي alireza ayatollahi )
پريسا
تكيه اميرچقماق يزد ، حسينيه ، نخل

تكيه اميرچقماق .

مكان عزاداري حسيني در يزد از « خانه شخصي » به « خانه وقفي براي اين امر » و نهايتا" حسينيٌه ، يا از ميادين حكومتي و شاهي به تكيه و حسينيٌه رسيده است .

تكيه

استان يزد را در اين اواخر داراي پنجاه باب تكيه دانسته اند .

تكيه شايد در ابتدا به معناي بناي بزرگ ، يا در واقع چند طبقه ، مورد اتكاء درويشان ممالك اسلامي در يك شهر يا به طور كلي يك آبادي بوده است ؛ كه گويا از قرن هشتم ه.ق.، و چه بسا قبل از آن وجود داشته است .

برخي يك تكيه را شامل سه بخش دانسته اند:

-         حياط يا عبٌاسيه براي برگذاري مراسم تعزيه حضرت عباس (ع) .

-         گرمخانه يا حسينيٌه براي روضه خواني

-         اتاق هاي پشتي ( پستوها ) بنام زينبيٌه

به نظر مي رسد كه برخي از تكيه ها به خصوص در برخي از شهرهاي آسياي صغير و خراسان ، چون ميدان مركزي شهر ، محلٌي براي تجمٌعات حكومتي نيز بوده است .

تكيه سابق امير چقماق ؟

در مورد تكيه امير چقماق يزد ، در كنار مسجد امير چقماق ،صاحب « آتشكده آذر » در سال 1317 ه. ش مي نويسد :

« ميداني درب مسجد بوده ولي بطرز حسينيه كه اكنون هست نبوده آقا محمٌد رشتي كه ار ملٌاكين و متعينين يزد است مي گويد حسينيٌه را جدٌ من حاجي ابدالقاسم رشتي ساخته است ... بنابر اين تكيه ميرچقماق قديم قديم نيست .. منتهي يك قرن و نيم است كه ساخته شده .... تا سي و چندسال پيش از اين كه استاد محمٌد بنٌاء مناره هاي آن را ساخته است » .

مجموعا" بناي تكيه امير چقماق را مي توان به قرون هشتم و نهم هجري قمري نسبت داد ، امٌا با اين فرض كه تكيه قديم ، يا به قول آيتي ، نويسنده آتشكده آذر ، « قديم قديم » به مرور زمان تخريب شده است و پس از چند قرن تكيه كنوني را به جاي آن ساخته اند ؛ و مستند ترين سند وجود آن بنام حسينيٌه  سنگي است منصوب در مسجد اميرچقماق كه به تاريخ 1120 ه . قمري بر مي گردد .

تكيه كنوني امير چقماق

هيچگاه نامي از تكيه يا حسينيٌه اميرچقماق در كتاب تاريخ جامع جعفري ( 1245 ه . ق ) مشاهده نمي شود كه به نظر ما اگر به صورتي تكميل ، حتي بدون مناره هايش ، در آن زمان وجود داشت نامش در آن كتاب يا در كتابي چون « كتابچه شرح موقوفات يزد (1257 هجري قمري ) » مي آمد  . شايد تكيه كنوني در همان قريب به سال 1120 ه . ق/ حدودا" برابر با 1188 ه. ش / و 1708 ميلادي بناشده بنا به اتفٌاقات آن زمان ساختمان آن نيمه كاره مانده متوقف شده و به طول انجاميده تا در زمان مثلا" سلطنت محمٌد شاه قاجار ، و بين سالهاي 1260 و 1270 ه. ق كه شهر در عدم ثباتي بزرگ به سر مي برده است به مسؤوليت تاجري بنام ابوالقاسم رشتي ، توسط مردم شهر ساخته شده است ؛ و با ساخته شدن دو ضلع شمالي و جنوبي واقعا" شكل حسينيٌه يافته است .

بزرگترين نقش اين محل به عنوان حسينيٌه وجود نخلي بزرگ در آن ( كه لوگوي اين سايت قرار گرفته است ) و مراسم سالانه نخل برداري است .

برچسب ها :تکیه عزاداری ، حسینیه ، نحل ایرچقماق
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 47077
تعداد نوشته ها : 43
تعداد نظرات : 1
پخش زنده
X